CONTENT MARKETING

Content Marketing, (Innehållsmarknadsföring), blir mer och mer viktigt för att ranka högt på Google och därför är det viktigt att skriva bra texter med relevant innehåll.

Google gillar inte att man skriver korta texter utan vill ha en bra användarupplevelse och därför värderar Google fördjupande texter med mer innehåll högre. Sökträffarna blir därför lättare och mer tillfredsställande som svar på sökfrågor.

Rekommendationen är att skriva runt 400 ord. Framför allt skall det vara relevant, meningsfullt och det måste finnas en trovärdighet i texten.

Det kan också vara bra att leta efter sökord som besökare googlar på mest och väva in dessa i texterna. Detta gör att sökträffarna blir fler och besökaren hittar dig lättare.

ARBETSGÅNG

Jag jobbar så att jag skriver ner det kunden vill ha sagt och/eller tar emot skrivande text från kunden.

Jag lämnar sedan över textbearbetning till min kollega som är proffs på att plocka ut godbitarna och skriva den relevanta sökoptimerade texten.

Ett tips är att bara skriva ner allt man kommer på om en produkt/tjänst utan att titta på stavning, uppbyggnad eller upprepningar och sen lämna över det råmaterialet. Det är lättare att utgå från så mycket text som möjligt.

Löpande text på hemsidor mm är något copyn är proffs på. En hemsida är dynamisk och behöver tillsyn ofta så inte besökarna tröttnar.

Min copy och kollega heter Tina Hjorth Svensson. Hon är duktig, effektiv och dessutom väldigt trevlig.

Här kommer några av dom tjänster som hon erbjuder.

Native

En tidningsartikel säljer ofta mer än en renodlad annons. Men hur ska man formulera den där texten så det inte bara blir en företagspresentation? ”Tina är GRYM på native”, skrev en av mina kunder… 

Storytelling

En sak är att slå sig för bröstet och basunera ut hur bra man är på det man gör. Att berätta en historia som gör att kunderna blir nyfikna och vill veta mer är en helt annan.

Sociala medier

Facebook, Instagram, LinkedIn. If you can’t lick’em, join’em. Och faktum är att du behöver finnas här. Se sociala medier som ännu ett skyltfönster. Och lär dig skylta. Eller ta hjälp.

Content

.All marknadsföring behöver ett innehåll. Det behöver stå något på hemsidor, i broschyrer, i bloggen eller vloggen. Det är innehållet som hjälper till att bygga ditt varumärke – vilket innehåll behöver du?

Copywriting

Ja, vad ska det stå egentligen? Vilken rubrik säljer bäst? Hur ska jag formulera mitt budskap så att det lockar den som läser? Det här är sånt man kan fundera sig gråhårig över. Eller så anlitar man en som kan.